BLOGG

Så utvecklade vi den juridiska AI-tjänsten Legal Assistant

Hur AI-tjänsten Legal Assistant växte fram, med ett mål i sikte: att stå vid våra kunders sida, varje steg på vägen.

I en tid då mängden information ökar exponentiellt och det juridiska landskapet förändras fick vi tidigt indikationer från våra kunder att det fanns behov av juridiska AI-tjänster som kunde stötta dem i deras vardag. Lexnova har därför utvecklat en egen AI-tjänst: Legal Assistant. Hur började denna resa?

Vägen till Legal Assistant

Under hösten 2023 beslutade vi oss för att satsa på att fram ett en AI-tjänst som skulle underlätta arbetet för våra kunder. Men, var börjar man med att utveckla en sådan tjänst?

Först, såg vi över vad vi hade. Vad var vår styrka? Jo, den stora mängd kvalitativa data som finns i Lexnovas rättsdatabas och ekosystem av juridiska tjänster. En tydlig fördel gentemot andra aktörer på legal tech-marknaden vars AI-verktyg dittills endast kunnat generera svar baserat på öppna källor.

Sedan insåg vi snabbt att vi behövde en bra samarbetspartner och där föll valet på Predli. De har utvecklat AI-tjänster åt bolag inom en rad olika branscher världen över och deras utvecklare är mycket kunniga med tidigare uppdrag hos t.ex. amerikanska NASA.

För att behålla den kvalitet som datan innebar, var det viktigt att bibehålla det täta samarbete som finns med Lexnovas redaktion. Det är redaktionen, bestående av kunniga och erfarna jurister, som skriver artiklarna som rättsdatabasen bygger på. Det är också redaktionen som sköter kontakten med experterna som finns i vårt ekosystem, som skriver analyser och genomför föredrag vars innehåll sedan ytterligare bidrar till databasen.

Med redaktionens feedback och varsamma hand blev svaren från AI-tjänsten kvalificerade på ett helt annat sätt, utifrån vad en jurist kunde förvänta sig att få ut från en sådan tjänst. Dessutom fick en grupp kunder tidigt testa beta-versionen av Legal Assistant för att se hur de kunde använda sig av den under sin arbetsdag och lämna feedback på kvaliteten i tjänsten genom att ge tumme upp och tumme ner efter varje svar som assistenten gav dem. I början av april var beta-perioden över och vi var redo för lansering.

Fortsatt utveckling efter lansering

Versionen som nådde marknaden den första april innefattade Legal Assistant i sitt grundutförande. Tillgång till vår rättsdatabas (alla artiklar som skrivs dagligen om olika domar, beslut och förarbeten) samt tillgång till AI-tjänsten. I maj utökades databasen med skriftliga analyser (som vi kallar Expertkommentarer) och avsnitt med föredrag av juridiska experter (som vi kallar Play-avsnitt). Allt eftersom blev assistenten ännu lite smartare när mängden data att basera svaren på växte.

Under våren lade vi även till alla SFS: er från Regeringskansliet och i juni tillkom Skatteverkets rättsliga vägledning. Detta också efter önskemål från våra kunder. Den fortsatta utvecklingen av Legal Assistant efter lanseringen kan i huvudsak beskrivas som kunddriven.

En till feature som tillkommit i Legal Assistant efter lanseringen är filterlogiken, ett perfekt sätt att hantera den stora mängd data som finns tillgänglig genom att begränsa vad assistenten ska basera sina svar på. Om frågan är specifikt avgränsad till tingsrätt, ett specifikt rättsområde och endast nyheter - då går det numera att bara be Legal Assistant kolla på just det. Det finns också ambitioner att filterlogiken ska bli ännu bättre, att assistenten ska veta vad den ska filtrera på bara genom att läsa prompten.

Något som också hände under våren var att OpenAI (företaget bakom ChatGPT) släppte en ny version av sin GPT (som är motorn vi valt för Legal Assistant). Med den nya versionen blev även vår AI-tjänst smartare med en ännu mer förbättrad förmåga att besvara frågor och förstå prompts.

Fortsättningsvis har vi en pågående dialog med våra kunder och eventuella samarbetspartners för att kunna tillföra ännu mer relevant data till Lexnovas AI-tjänst. Håll utkik efter spännande nyheter på området!

Mer om legal assistant Boka demo