Transportstyrelsen beslutade den 16 mars 2022 att återkalla taxiförarlegitimation för en 44-årig man. Olämplighetstiden bestämdes till och med den 15 mars 2025. Enligt godkänt strafföreläggande hade gjort sig skyldig till brottet köp av sexuell tjänst. Transportstyrelsen konstaterade att köp av sexuell tjänst är ett brott som, med hänsyn till dess beskaffenhet, leder till att gärningen i normalfallet får anses ge uttryck för en hänsynslöshet som ger särskild anledning att ifrågasätta en taxiförares lämplighet. (jfr Kammarrätten i Göteborgs dom den 8 september 2016 i mål nr 290-16).
Förvaltningsrätten i Stockholm konstaterade att det inte finns någon klar vägledning om hur en taxiförares lämplighet bör anses påverkas av att denne begått brottet köp av sexuell tjänst. Förvaltningsrätten menade dock att brottet köp av sexuell tjänst är ett sexualbrott enligt brottsbalken och att bedömningen av en taxiförares lämplighet enligt förarbetena till taxitrafiklagen bör lägga särskild vikt vid den utsatta ställning som en taxikund har. Förvaltningsrätten noterade vidare att sexualbrott anges som ett exempel som bör väga ännu tyngre när det gäller taxiförare än tillståndshavare då de förra har direkt kontakt med resenärerna.
Med hänsyn till de höga krav som ställs på en förare i taxitrafik, ansåg förvaltningsrätten att föraren genom den brottslighet han lagförts för visat sig olämplig att tjänstgöra som förare i taxitrafik.
Samma bedömning gör Kammarrätten i Stockholm. Av förarbetena till straffbestämmelsen om köp av sexuell tjänst framgår, säger kammarrätten, att brottet är utformat både som ett brott mot person och mot allmän ordning (prop. 2004/05:45 s. 104 och prop. 2010/11:77 s. 13). Det framhålls även i förarbetena att säljaren av en sexuell tjänst ofta befinner sig i en mycket svår social situation (se prop. 1997/98:55 s. 104).
Med beaktande av att det är fråga om ett sexualbrott, och med tanke på taxikundernas utsatta ställning, bedömer kammarrätten att det faktum att 44-åringen har gjort sig skyldig till köp av sexuell tjänst rubbar förtroendet för honom att svara för resenärernas trygghet. Föraren har därmed, genom det begångna brottet, visat på sådan olämplighet att varning i stället för återkallelse inte är en tillräcklig åtgärd. Att köpet av sexuell tjänst inte har skett i samband med hans yrkesutövning medför ingen annan bedömning. Den beslutade olämplighetstiden bedöms vara väl avvägd. Överklagandet ska därför avslås.