Svensk lag och marknadsföring
I Sverige regleras marknadsföring primärt av marknadsföringslagen. Enligt lagen måste marknadsföringen vara saklig, icke-villrådig och inte vilseledande. Inga osakliga påståenden här inte – det gäller att hålla det seriöst och professionellt!
GDPR och marknadsföring
GDPR har förändrat spelreglerna för hur personuppgifter behandlas och har därmed en direkt inverkan på marknadsföringen. Marknadsförare måste nu ha en laglig grund för att behandla personuppgifter i marknadsföringssyfte.
Profilering och spårning som verktyg inom marknadsföring
Profilering, som innebär att använda automatiserad behandling för att analysera eller förutsäga en persons beteende, preferenser eller andra aspekter, är en central del av många marknadsföringsstrategier. Enligt GDPR krävs det att den registrerade individen ger sitt uttryckliga samtycke till profilering.
Spårning online är en annan kritisk punkt för marknadsförare. GDPR understryker vikten av att informera användare om användningen av cookies för spårning. Användare måste även här ges möjlighet att ge sitt samtycke och det ska vara lika enkelt att dra tillbaka samtycket som att ge det.
Meta Platforms har nyligen infört en ”Pay or OK”-modell där användaren får välja mellan att betala en månadsavgift och därmed inte erhålla profilerad marknadsföring eller att inte betala någon avgift – men då samtycka till att personuppgifter används för profilerad marknadsföring. Detta är deras sätt att möta kraven som GDPR ställer.
Missa inte webbinariet den 12 februari för fördjupning inom ämnet
Under detta webbinarium kommer Johan Sundberg, Johan Thörn och Fredrik Eråker att gå igenom vilka rättsliga grunder i GDPR som finns för olika marknadsföringsaktiviteter och ge dig praktiska tips. Du kommer inte bara få de senaste insikterna från tillsynsmyndigheter och EU-domstolen utan också information om riktlinjerna från den Europeiska dataskyddsstyrelsen (EDPB).
För vidare läsning vill vi även tipsa om en Expertkommentar på samma ämne