Rätt till återbetalning av hyra – hur ser reglerna ut egentligen?

På senare tid har frågan om rätten till återbetalning av överhyra fått allt mer uppmärksamhet och nya aktörer har dykt upp för att hjälpa hyresgäster att driva sina ärenden i Hyresnämnden. Dessa företag har en ny och intressant affärsidé – de betalar ut ersättning direkt till hyresgästen innan ärendet ens prövats i nämnden. Så hur fungerar detta med överhyra egentligen? Det ska vi kolla närmare på i dagens inlägg.

Rätt till återbetalning av hyra – hur ser reglerna ut egentligen?

Svensk hyreslagstiftning

Enligt svensk hyreslagstiftning har en hyresgäst rätt att begära återbetalning av överhyra om det visar sig att hyran som betalats är oskäligt hög. Detta blir ofta aktuellt i fall av andrahandsuthyrning där förstahandskontraktsinnehavaren eller ett uthyrningsföretag satt en hyra som överstiger vad som är rimligt enligt lagen. Hyresnämnden är den instans som prövar sådana ärenden och deras beslut grundar sig på en bedömning av vad som kan anses vara en skälig hyra för bostaden. Processen kräver att hyresgästen kan lägga fram bevis för att hyran varit oskälig.

Skälig hyra vid andrahandsuthyrning

Sedan oktober 2019 gäller att hyran aldrig kan anses som skälig om den överstiger den hyra som hyresvärden betalar men ett tillägg om högst 15 procent får göras för möbler, utrustning och liknande. Detta innebär att förstahandshyran ofta används som en utgångspunkt för att fastställa skälig andrahandshyra. Förstahandshyresgästen eller uthyrningsföretaget får alltså inte sätta hyran hur högt som helst. Om hyran bedöms överstiga denna nivå kan Hyresnämnden besluta om återbetalning av överhyran, ofta tillsammans med ränta. Det är just här som många hyresgäster nu har börjat använda sig av tjänster från företag som är specialiserade på att hjälpa dem att få tillbaka pengarna.

Ny affärsmodell driver fler ärenden i Hyresnämnden

Den affärsmodell som dessa nya aktörer arbetar efter är förmånlig för hyresgäster som inte har möjlighet eller tid att driva ett ärende själva. De slipper risken och får sina pengar tillbaka direkt, utan att behöva invänta beslut från Hyresnämnden. Samtidigt tar aktörerna över ansvaret och risken, vilket gör dem starkt motiverade att få ut så mycket som möjligt i ett beslut.

Hur processar man bäst mot dessa aktörer?

Under ett kostnadsfritt webbinarium den 26 november hos Lexnova kommer Niklas Ernulf från MAQS Advokatbyrå att gräva djupare i dessa frågor. Han har själv erfarenhet från att representera förstahandshyresgäster i sådana här hyrestvister där de nya aktörerna funnits på motpartens sida. 

Se webbinariet i efterhand här