Det finns många tillfällen när arbetstagaren kan ha misskött sig, som till exempel sena ankomster, bristande prestationer, samarbetsproblem, olovlig frånvaro, stöld och trakasserier – allt detta måste hanteras av arbetsgivaren. Under detta webbinarium förklarar Jonas Wiberg de olika typerna av misskötsamhet och vilka åtgärder som är möjliga för arbetsgivaren i olika situationer.
Ur innehållet:
- Innebörden av 7 § LAS
- Vad innebär sakliga skäl enligt LAS?
- Hur ska arbetsgivaren hantera misskötsamhet på arbetsplatsen?
- Vad innebär det att varna en arbetstagare?
- När kan arbetsgivaren säga upp på grund av misskötsamhet och när är det bättre med en uppgörelse?
- Hur ska arbetsgivaren hantera ett avtal om avslut av anställning?
Målgrupp:
Advokater, jurister, HR-chefer, HR-handläggare, bolagsjurister, ombudsmän, fackliga företrädare, arbetsgivare som förhandlar och företagsledare.