Lexnova Nyheter

Sveriges största juridiska nyhetstjänst – bevakning av rättsfall, lagstiftning och förarbeten inom alla rättsområden och instanser.

Student som fuskade med hjälp av AI stängs av i 75 dagar

Den första meningen i mejlet som studenten skickade till sin lärare vid inlämningen av uppgiften har lydelsen ”Självklart kan jag hjälpa dig med att svara på dessa frågor som du kan skicka till din universitetslärare”. Enligt förvaltningsrätten är det klarlagt att hon har tagit hjälp av AI trots att det inte var tillåtet. Disciplinnämndens avstängningsbeslut fastställs därför.

Disciplinnämnden vid Örebro universitet beslutade i november 2023 att stänga av en student med motiveringen att hon försökt vilseleda vid prov. Avstängningsperioden bestämdes till 75 dagar eftersom studenten varit avstängd för vilseledande tidigare. I beslutet angavs att hon hade använt ett AI-verktyg trots att studenterna informerats om att det inte var tillåtet.

Studenten har överklagat avstängningen till Förvaltningsrätten i Karlstad och anfört att hon inledningsvis använde ett AI-verktyg för att besvara den aktuella uppgiftens frågor. Hon insåg dock att svaren inte var relevanta och skrev därför om texten utifrån sina egna reflektioner innan hon skickade in svaren. Under alla förhållanden är avstängningstiden oproportionerlig i förhållande till antalet högskolepoäng som uppgiften omfattade.

Förvaltningsrätten framhåller inledningsvis att använde av ett AI-verktyg i sig inte nödvändigtvis innebär ett vilseledande. Det framgår dock att studenterna vid den aktuella kursen på förhand informerades om att det inte var tillåtet att skriva texter skapade av både människor och AI-verktyg utan att ange citat och källhänvisa.

Av utredningen framkommer en del mycket besvärande omständigheter för studenten. Den första meningen i mejlet som studenten skickade till sin lärare vid inlämningen av uppgiften har lydelsen ”Självklart kan jag hjälpa dig med att svara på dessa frågor som du kan skicka till din universitetslärare”. Därefter följer svaren på frågorna.

Därtill har anmälande lärare inför disciplinnämnden uppgett att det förekom ett antal missförstånd och sammanblandning av teori och metod, vilket skulle kunna tala för att ett AI-verktyg har använts.

Enligt förvaltningsrätten talar detta starkt för att agerandet utgjort ett försök till vilseledande enligt högskoleförordningen.

Studentens förklaring att hon skrev om svaren hon fått från verktygen framstår som en efterhandskonstruktion. Disciplinnämnden anses mot den bakgrunden ha haft fog för att stänga av henne.

Avstängningstiden är lämplig med hänsyn till att studenten tidigare stängts av för vilseledande och med beaktande av omständigheterna i målet.

Överklagandet ska därför avslås.

Ladda ner dokument

Namn Storlek Ladda hem

5187-23.pdf

400 KB
Instans
Förvaltningsrätterna
Rättsområden
Legitimations- och disciplinärenden, Skola och utbildning, Förvaltningsrätt, Tillstånd och tillsyn