I en anmälan till Fastighetsmäklarinspektionen, FMI, framfördes kritik mot en mäklares agerande i samband med förmedlingen av ett bostadshus.
Anmälaren, som var en intresserad köpare, lämnade in urklipp ur en mejlkonversation med mäklaren.
Av konversationen framgick att anmälaren bett om information av vad de boende i bostadshuset betalat för elen de senaste fyra månaderna. Mäklaren hade då återkommit med elförbrukningen för huset det senaste året.
Då svarade anmälaren ”Förstår du inte min fråga? Är du inte kompetent...” Mäklaren svarade då genom att fråga om anmälaren haft en dålig dag, och gjorde narr av anmälarens efternamn genom att skriva ”Ditt efternamn kläder du gillar att Bråka? ?”. Senare följde mäklaren upp konversationen med ett mejl där han bad om ursäkt.
FMI konstaterar att en mäklare ska utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och iaktta god fastighetsmäklarsed. FMI har tidigare uttalat sig om att en del av god fastighetsmäklarsed är att uppföra sig korrekt och affärsmässigt mot kunder.
Mejlet från mäklaren uppfyllde enligt FMI inte kraven på god sed. De mejl från anmälaren som föregick mäklarens mejl var dock enligt FMI formulerade på ett provocerande sätt.
Mot bakgrund av att anmälarens mail var provocerande, samt att mäklaren följde upp med en ursäkt kort senare, bedömer FMI att förseelsen är ringa och avstår därför från att meddela någon påföljd.