Lexnova Nyheter

Sveriges största juridiska nyhetstjänst – bevakning av rättsfall, lagstiftning och förarbeten inom alla rättsområden och instanser.

Flicka fälls i HD för olovlig körning – lossad spärrskiva gjorde A-traktor till personbil

Den som modifierar en godkänd A-traktor på ett för trafiksäkerheten grundläggande sätt kan fällas för olovlig körning. Det slår Högsta domstolen fast i en dom. Det centrala är enligt HD att fordonets topphastighet begränsats samt att det inte längre är avsett för person- eller godsbefordran. En flicka som öppnat upp sitt bagageutrymme fälls därför.

Flicka fälls i HD för olovlig körning – lossad spärrskiva gjorde A-traktor till personbil
Modifieringen av avskiljningen mot lastutrymmet gjorde att A-traktorn i praktiken var en personbil – och att B-körkort krävdes för att köra den. Bild: Liza Simonsson // Tranportstyrelsen

Det var i juli 2022 som den då 16-åriga flickan stoppades av polis i sin A-traktor. När fordonet tidigare hade byggts om från personbil hade det försetts med en så kallad ECU-spärr som gjorde att det inte kunde köras i högre hastighet än 30 kilometer i timmen. Bilinspektören underkände dock vid en ”flygande inspektion” fordonet som A-traktor, eftersom det hade fem växlar i stället för tre och eftersom en skiva som monterats som vägg innanför bagageluckan inte satt fast.

När flickan senare åtalades i Nyköpings tingsrätt var det just den bristfälliga väggen innanför bagageluckan som var den springande punkten. Bristen innebar enligt åklagaren att fordonet var att anse som en personbil och inte som en A-traktor – och flickan hade därför kört ett fordon som hon inte haft behörighet för.

Tingsrätten biföll också åtalet och dömde flickan till 30 dagsböter för olovlig körning.

Flickan berättade under huvudförhandlingen att hon hade lossat på skruvarna till skivan eftersom hon höll på att jobba med bilens ljudanläggning. Hon hade bland annat lagt högtalare i utrymme eftersom dessa inte fick plats i framsätet.

Detta hade dock fått som konsekvens att lastutrymmet inte varit ”varaktigt förslutet” – utan att skivan enkelt kunnat fällas undan. Fordonet hade i och med detta inte uppfyllt Vägverkets föreskrifter för A-traktor, som specificerar att fordonet ska vara ombyggt så att det är ”uppenbart att det inte längre är avsett för person- eller godsbefordran”. Tingsrätten delade här åklagarens uppfattning att fordonet i och med detta också blivit att räkna som en personbil – och att det objektiva förutsättningarna för olovlig körning varit uppfyllda.

Flickan hade varit väl medveten om lösgörandet av skivan och hennes straffrättsvillfarelse att hon inte känt till att hon inte fick göra så saknade betydelse för uppsåtsbedömningen. Tingsrätten ansåg i stället att flickan hade haft likgiltighetsuppsåt, eftersom hon som brukare av fordonet måste ha insett risken för att åtgärden med skivan gjort att fordonet krävt en annan behörighet än den hon haft.

Svea hovrätt anslöt sig senare till underinstansens bedömning och fastställde den fällande domen utan ändringar.

Ett hovrättsråd var dock skiljaktigt och ville ogilla åtalet. Flickan måste anses ha insett risken för att åtgärden med skivan gjorde att fordonet inte längre uppfyllde kraven för att klassas som A-traktor. Omständigheterna talade dock inte i någon avgörande grad för att flickan varit likgiltig inför att åtgärden inneburit att hon inte längre varit behörig att köra fordonet. Hon skulle därför inte anses ha agerat med likgiltighetsuppsåt, enligt den skiljaktiga meningen.

Högsta domstolen, HD, väljer nu att bekräfta majoritetens ställningstagande och fastställa hovrättens fällande domslut.

En A-traktor är en ombyggd personbil, lastbil eller buss där traktorns högsta konstruktiva hastighet på horisontell väg ska vara 30 kilometer i timmen. Ombyggnaden ska enligt Vägverkets föreskrifter ha gjorts på ett sätt som gör att det endast med stor svårighet går att öka den konstruktiva hastigheten. Ursprungsfordonets sedvanliga förarhytt eller ursprungliga karosseri ska finnas kvar. Fordonet ska vara ombyggt så att det är uppenbart att det inte längre är avsett för person- eller godsbefordran. Säte för en eller två passagerare bredvid förarsätet får dock behållas. Dessutom ska en A-traktor uppfylla en rad andra föreskrivna krav när det gäller bland annat bränslesystem, elsystem och avgassystem.

En bil som byggts om till A-traktor ska i sin tur godkännas vid en registreringsbesiktning, där man kontrollerar att bilen uppfyller de krav på beskaffenhet och utrustning som uppställs för A-traktor i Vägverkets föreskrifter.

Om en ombyggd bil helt återställs till sitt ursprungsskick är det uppenbart att den återigen är att bedömas som en bil med det krav på körkortsbehörighet som gäller för en sådan. Frågan är vad som gäller när en A-traktor ändras i vissa avseenden utan att helt återställas till ursprungligt skick. HD betonar här att det inte finns någon annan möjlighet att få en ombyggd bil godkänd och registrerad som traktor än att genomgå registreringsbesiktning och uppfylla myndighetsföreskrifterna för A-traktorer.

”Att de grundläggande kraven för att ett fordon ska bedömas som en A-traktor tillämpas strikt är motiverat från trafiksäkerhetssynpunkt just eftersom det är fråga om ombyggda bilar som endast kräver AM-körkort”, fortsätter HD. Det är därför främst trafiksäkerhetshänsyn som ska vara styrande för vad som anses som grundläggande krav – och det är främst tillgodoseendet av sådana synpunkter som gör att kraven på körkortsbehörighet är lägre satt för A-traktorer än för bilar. Det mest grundläggande är här att topphastigheten är anpassad och att fordonet är ombyggt så att det är uppenbart att det inte längre är avsett var sig för person- eller godsbefordran.

Här anser HD att om en A-traktor brister i något av dessa båda hänseenden har den i praktiken återgått till att vara personbil, med motsvarande krav på körkortsbehörighet B. Då kan det också bli aktuellt att åtala en förare som bara har körkortsbehörighet AM för olovlig körning. Om det däremot handlar om brister i de mer underordnade krav som anges i föreskrifterna för A-traktorer är det i stället ansvar enligt fordonsförordningen som aktualiseras.

Inspektionen av flickans fordon har visat på en lös skiva som lätt kunnat fällas och gjort att ett stort bagageutrymmet blivit tillgängligt. Det har därför varit tydligt att fordonet inte uppfyllt de grundläggande villkoren för A-traktorer – eftersom fordonet inte varit ombyggt så att det varit uppenbart att det inte längre varit avsett för godsbefordran. Fordonet har alltså utgjort en bil – något som flickan inte varit behörig att köra.

Det framgår av flickans egna uppgifter att hon själv skruvat loss skivan för att kunna köra hem högtalare som inte fick plats på passagerarsätet i fram. Hon måste enligt HD därigenom ha insett att det fanns risk för att förändringen i bagageutrymmet medförde att fordonet inte längre kvalificerade som A-traktor. Genom att utan närmare kontroll av reglerna skruva loss skivan och lasta gods i bagageutrymmet har flickan också varit likgiltig inför att hon inte längre var behörig att köra fordonet. Hon ska därför dömas för olovlig körning genom likgiltighetsuppsåt, slår HD fast.  

Ett skiljaktigt justitieråd vill dock ogilla åtalet. Att endast lossa på skruvarna till bagageutrymmet har enligt honom inte medfört att fordonet slutat vara en traktor a i körkortshänseende. Enligt justitierådet gör också reglernas utformning att kraven på A-traktorer bara kan tillämpas när det handlar om en A-traktor – och de saknar därför betydelse i frågan när ett fordon återgår till att vara en personbil.


Ladda ner dokument

Namn Storlek Ladda hem

b8084_22.pdf

1 MB
Instans
Högsta domstolen
Rättsområden
Trafikbrott, Brott mot samhället, Åklagare, Trafik och fordon, Polis, Tillstånd och tillsyn