Lexnova Nyheter

Sveriges största juridiska nyhetstjänst – bevakning av rättsfall, lagstiftning och förarbeten inom alla rättsområden och instanser.

Busschaufför frias för plankning

Hovrätten anser i likhet med tingsrätten att avsaknaden av biljett under den inledande delen av en bussresa har varit ursäktlig. Passageraren som till vardags arbetar som busschaufför anses inte ha haft som ursprunglig avsikt att inte betala.

Storstockholms Lokaltrafik AB (SL) begärde att en passagerare till bolaget ska betala 1 539 kronor jämte ränta på beloppet samt ersättning för SL:s rättegångskostnader med totalt 2 342 kronor.

Eftersom passageraren reste utan giltig biljett den 8 september 2023 utfärdades en tilläggsavgift. Tilläggsavgiften förföll till betalning den 18 september 2023, varför SL har rätt till ersättning.

Passageraren uppgav att han arbetar som busschaufför och var på väg till jobbet vid den aktuella tidpunkten. Han hade på sig sin arbetsuniform. Han försökte köpa en biljett i SL-appen när han väntade på bussen men köpet gick inte igenom då han hade problem med sitt bank-id.

När bussen anlände gick han på bussen samtidigt som han på nytt försökte genomföra ett biljettköp i SL-appen. När han gick på bussen stannade han framme vid busschauffören för att prata med sin kollega som körde bussen. Det är brukligt att busschaufförer hälsar på varandra och pratar på bussen.

Inte heller vid det andra försöket fungerade det att köpa en biljett i SL-appen. Han köpte därför en biljett genom att blippa sitt betalkort i stället. Vid denna tidpunkt hade bussen börjat rulla men den hade inte anlänt vid nästa station. Han passerade aldrig busschauffören innan han blippade sitt betalkort. Efter att han hade blippat sitt betalkort gick han för att sätta sig längre bak i bussen.

När bussen anlände vid nästa hållplats klev biljettkontrollanten på. Han såg inte biljettkontrollanten innan han genomförde biljettköpet med sitt betalkort. Det är ungefär två minuters resa mellan de aktuella stationerna.

Attunda tingsrätt konstaterade att av 1 § tilläggsavgiftslagen följer att den som driver kollektiv persontrafik under vissa förutsättningar får ta ut tilläggsavgifter av resande som inte kan förete giltig biljett. Som framgår av 2 § får dock någon tilläggsavgift inte tas ut om avsaknaden av giltig biljett får anses vara ursäktlig med hänsyn till den resandes ålder, sjukdom, bristande kännedom om lokala förhållanden eller annan omständighet.

Tingsrätten konstaterade att det genom mannens egna uppgifter var visat att han inte har haft en giltig biljett under hela resan. SL har alltså som utgångspunkt haft rätt att ta ut en tilläggsavgift. Nästa fråga tingsrätten hade att ta ställning till var om passagerarens avsaknad av en giltig biljett under hela resan har varit ursäktlig.

Men rätten påpekade att mannen arbetar som busschaufför och han får därför förutsättas vara väl införstådd med det biljettkrav som finns. Denna omständighet talar enligt tingsrätten emot att han skulle försöka resa utan att ha en giltig biljett. Han har därtill försökt genomföra ett flertal biljettköp. Enligt tingsrätten talar samtliga omständigheter för att mannen har haft för avsikt att betala för resan. Tingsrätten ansåg att passageraren har vidtagit de åtgärder som har ålegat honom för att säkerställa att han har haft en giltig biljett under hela resan. Den omständigheten att bussen har börjat rulla innan mannen har hunnit blippa sitt betalkort ändrar inte denna bedömning. Han friades alltså.

Svea hovrätt gör samma bedömning. Han har lämnat en i sig rimlig förklaring till varför det dröjde någon minut innan han betalade och hovrätten finner, i likhet med tingsrätten, att utredningen inte ger stöd för att hans ursprungliga avsikt var att genomföra resan utan att betala. Med dessa utgångspunkter får avsaknaden av biljett under en mycket kort tid i början av resan anses ha varit ursäktlig. Tingsrättens dom ska därför inte ändras.

Ladda ner dokument

Namn Storlek Ladda hem

FT2654-24.pdf

700 KB
Instans
Hovrätterna
Rättsområden
Avtalsrätt, Trafikbrott, Brott mot samhället, Ekobrott, Sjö- och transporträtt